HTML

Jogszolgáltatás

Jogot szolgáltatnak, nem igazságot. Még mindig jobb, mintha osztanák az igazságot? Laikus tévelygések egy labirintusban.

Friss topikok

Címkék

adócsalás (1) állami;támogatás (1) Ároktői banda (1) ároktői banda (1) bankrablás (1) befetetési szövetkezet (1) bírósági eljárások nyilvánossága (1) biztonság (1) BRFK (1) budapest környéki törvényszék (1) centrum (1) cserbenhagyás; (1) darabolós gyilkosság (1) devizahitel (1) dr kiss mária (1) ebadó (1) élettársi szerződés (1) elöljárói gondoskodás elmulasztása (1) erste bank (1) faludy györgy (1) fanni (1) foglalkoztatás körében elkövetett veszélyeztetés (1) fogyasztóvédelem (1) fővárosi bíróság (2) fővárosi ítélőszék; (1) fővárosi ítélőtábla (3) fővárosi törvényszék (3) Fővárosi törvényszék (1) Fővárosi Törvényszék (1) fővárosi törvényszék; (1) frizbí (1) gaál jános (1) gál györgy (1) gumiabroncs (1) gyilkosság (1) hajdú péter (1) halálos motoros baleset (1) Handó (1) handó tünde (1) hivatali visszaélés (1) huba olívia (1) hunvald györgy (2) Ibolya Tibor (1) idősek (1) illetékbélyeg hamisítás (1) istenes attila (1) ítélet (2) ítéletek nyilvánossága (1) ittas vezetés (1) Kalina József (1) kártalanítási számla (2) kgfb (1) kínzás (1) kiss ferenc kálmán (1) kiss mária (1) kölcsönszerződés (1) korrupt parkolóőr (1) közbeszerzés; (1) közigazgatási jogkörben okozott kár (1) közlekedési baleset (2) közpénügyi pitbull (1) köztársasági elnök (1) mabisz (2) magyar (1) miszori lászló (1) mobildíjak (1) motoros baleset (1) munkaügyi felügyelet; (1) nadrai géza (1) Nemzetközi Olimpiai Bizottság (1) obh (1) összeférhetetlenség (1) óvás egyesület (1) papp istván; (1) pénzügyi békéltető testület (1) perbeszéd (1) pest megyei bíróság (1) phaeton (1) pilis invest szövetkezet (1) Polt (1) pszáf (1) rablás (1) rendőrség (2) Schmitt Pál (1) sebes péter ügyvéd (1) sirt a (1) személyiségi jog (2) Szijjártó Questor büntetőjog (1) szocialista liberális önkormányzat (1) tallér károly (1) tárgyalótermi tudósítás (1) Tarsoly Csaba (1) telekom (1) tisza kata (1) tisztességtelen szerződési feltételek (1) titkolózás (1) tögl molnár lászló (1) Törvényszék (1) új bírósági eljárás (1) varga béla (1) vaskutai andrás (1) véleményszabadság (1) vesztegetés; (1) vincze piroska (1) Címkefelhő

2011.10.28. 12:27 jogszolga

Fogyasztóvédők küszködése a Magyar Telekommal

Címkék: telekom magyar fogyasztóvédelem mobildíjak tisztességtelen szerződési feltételek

            Három per is befejeződött az elmúlt hetekben/hónapokban, amit fogyasztóvédő szervezetek indítottak a Magyar Telekom (MT) ellen, az adott esetben érvényes általános szerződési feltételek (ászf) hatályon helyezése miatt. A mérleg inkább a MT felé billen.   

 
(1) Még 2010 áprilisában futott végig a hír a sajtón, hogy a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (Feosz) és a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület pert indított a T-Mobile díjszabásai miatt. A forgalmi díjak mérése másodperces egységekben történik, de adott lakossági csomagokban akkor is 30 ill. 60 másodperc kell fizetni, ha ennél kevesebbet beszélünk. A Feosz ezt sérelmezte, és ászf több pontjának érvénytelenségének megállapítását kérte a bíróságtól. A Fővárosi Ítélőtábla (FIT) idei, májusi jogerős ítélete alapján teljes egészében elvesztette.
 
A pervesztésről a sajtó/az egyesület már nem adott hírt.
(2) A Fogyasztói és Betegjogi Érdekvédelmi Szövetség (Fébész) azért perelte a Magyar Telekomot, mert az áfsz részeként, az „üzletszabályzat alapfogalmai” között azt kötötték ki, hogy „természetes személy előfizető” csak ügyvéd, vagy olyan személy útján járhat el, akinek meghatalmazására közjegyző, vagy ügyvéd lehelte áldását. A Fővárosi Bíróság júniusban első fokon érvénytelenítette az ászf-nek ezeket a megszorításait, s a Fébész tájékoztatása szerint a MT érdemi kérdésben nem fellebbezett.
(3) A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (Nfh) a T-Mobile 2009 őszi „90 Golf 90 nyertes” kvízjátéknak ászf-i miatt fordult bírósághoz. Tisztességtelenség címén kérte annak több pontja érvénytelenítését. A FIT szeptemberi jogerős ítélete csak kisebb mértékben adott helyt az állami fogyasztóvédőknek – akik a jogerős határozatról szintén nem adtak ki túlzottan sok sajtóközleményt.
 
            Üzleti szempontból kétségtelenül (1) a Feosz keresetének volt a legnagyobb súlya. Pernyertességük érzékelhetően befolyásolta volna a mobil-díjszabásokat. A Feosz szerint azért tisztességtelenek a T-Mobil kikötései, mert miközben a mobiltelefon szolgáltatásukat másodperces időegységekben mérik, addig a számlázás 30, illetve 60 másodperces időegységekben. Így a fogyasztóknak olyankor is díjfizetésre kötelesek, amikor már nem veszik igénybe a szolgáltatást. Arra is hivatkoztak, hogy üzleti előfizetők másodperc alapú fizetés is választhatnak, a magánszemélyek pedig nem. Ez a fogyasztó szempontjából ’ki nem használt” időszak drágítja a beszélgetéseket. Egy nemzetközi példa szerint „kiskereskedelmi szinten egy másodpercet meghaladó díjazási időszak esetén az indított hívásoknál körülbelül 24%-kal, a fogadott hívások esetén pedig 19%-kal növelték a számla összegét”. Szerintük az ilyen tarifák az „áremelések a rejtett díj egy formáját képviselik, mivel több fogyasztó számára nem átláthatóak.”
 
            A cég a kereset elutasítását kérte, szerintük a „szerződésből eredő jogosultságok, kötelezettségek aránya nem bomlott meg a fogyasztók terhére”. Azzal is érvelt, hogy a mobil-díjait úgy állapítja meg, hogy a nagyobb időegységeket olcsóbban adja, azaz, „ha nagyobb egységekben mér, és számláz, akkor annak díjai olcsóbbak az előfizető számára. A Feosz hivatkozott arra, hogy az üzleti ügyfelek választhatják a mp alapú mérést, de ezt a lehetőséget magasabb díj mellett kapják. Nem véletlen, hogy az „üzleti ügyfelek mindössze 23%-a választotta a másodperc alapú számlázást.” A mobilszolgáltatókat pedig semmilyen jogszabály nem kötelezi a másodperc alapú díjszabásra. „Tisztességtelenség vizsgálatánál nem lehet az alperesi díjazási konstrukció egy elemét kiemelni”, állították. A másodperc alapú elszámolásnak pedig a költségei is nagyobbak, amit kénytelenek lennének áthárítani a fogyasztóra.
 
            A Fővárosi Bíróság elutasította a keresetet.   
 
             A Polgári törvénykönyv szerint a szerződési feltételek nem lehetnek tisztességtelenek, ha azok megfelelnek a jogszabályoknak. (Ilyenkor forduljon képviselőjéhez, orvosához!) S nem lehet tisztességtelennek minősíteni egy kikötést ha azok „a főszolgáltatást megállapító, illetve a szolgáltatás és az ellenszolgáltatás arányát meghatározó szerződési kikötések… /s/ azok egyébként világosak és érthetőek.” Ez alapján az első fok tartalmilag nem vizsgál(hat)ta, hogy a fogyasztó melyik forgalmi díjjal jár jobban vagy rosszabbul. Így ebben a körben bizonyítást sem rendelt el.
             A bíróság, Tóth Gyula bíró indokolása ezek után számomra meglepő fordulatot vesz: „Azt, hogy az adott időegységű szolgáltatást milyen mértékben veszi igénybe a fogyasztó, az nyilvánvalóan a fogyasztó döntésén múlik. Tehát a fogyasztó egyáltalán nincs elzárva attól a támadott szerződési feltételek alapján, hogy az adott előre meghatározott időegységnyi szolgáltatást teljes terjedelemben igénybe vegye”, tehát „nem kerül/t/ sor fiktív szolgáltatási idő kiszámlázására.”
             Tehát ha jól értjük, akkor a bíró vagy soha nem beszélt saját költségén mobilon, vagy ’saját döntése’ alapján mindig figyelt arra, hogy pl. a beszélgetés 59-edik másodpercében megszakítsa a beszélgetést annak érdekében, hogy „az előre meghatározott mértékű szolgáltatást teljes terjedelemben teljes időegységben” igénybe vegye. Nem túlzottan ésszerű elvárás a fogyasztó részéről. A bíró azonban erre még egy lapáttal rátett. A pár tízmásodpercig, vagy percekig tartó mobilbeszélgetést az „autóbérlés, adathordozó eszközök bérlése, szórakoztató ipar” kölcsönszolgáltatásaival hasonlította össze, ahol az adott időegységre vetített díjazás „a fogyasztók számára nem lehet hátrányos…, ekként az ilyen szerződési kikötések nem minősülnek tisztességtelennek” Sajátos érvelés a mobilbeszélgetések tarifáját közvetlenül összevetni pl. a napos-hetes időszakokra bérelt autókölcsönzés díjaival. De mintha a bíró cinikus kedvében lett volna, mert az érvelését zárásként még azzal is megtoldotta, hogy „Egyébként a felperesek logikáját követve a másodperc alapú számlázás is tisztességtelennek minősülhetne a tized másodperc alapú számlázással szemben.”
 
 
         A Feosz fellebbezett, szerintük a ’főszolgáltatás’ feltételei nem világosak és érthetőek. A több tíz tarifacsomag között az ügyfelek nem tudnak eligazodni, és „nincsenek abban a helyzetben, hogy tudatos döntéssel a számukra legmegfelelőbbet válasszák”.
          A Fővárosi Ítélőtábla (Németh László tanácselnök volt egyben az előadó is) a lényeges kérdésekben elutasította a fellebbezést. Először abban foglaltak állást, hogy az aszf-ben, ill. a tarifacsomagokban meghatározott kikötések világosak és érthetők-e. Igen, állapította meg a FIT. „…szabatosan, a magyar nyelv szabályainak betartásával” fogalmazták meg a szerződést. A cég „nagyszámú díjcsomagot ajánl előfizetői részére, s ezáltal a fogyasztótól alapos megfontolást követel az igényeinek legmegfelelőbb díjcsomag kiválasztása”, de ez nem jelenti azt, hogy ne lenne világos és érthető. Így téves a Feosznak az állítása, hogy a tarifacsomagok áttekinthetetlenségében rejlik a tisztességtelenség.
           A bíróság indoklása azonban több részletben arról utalt, hogy a Feosz tartlami kifogásai a MT szerződési feltételeivel szemben, nem tisztességtelenség címén támadható. Például „a jogszabály által megkövetelt tájékoztatás elmaradása nem a kikötés tisztességtelenségét váltja ki, hanem azzal a jogkövetkezménnyel jár, hogy a kérdéses kikötés nem válik a szerződés részévé”. „… a Ptk. 209. § (5) bekezdése alapján a keresettel kifogásolt általános szerződési feltételekre nem alkalmazhatók tisztességtelen szerződési feltételekre vonatkozó rendelkezések… /ezen/ rendelkezések alkalmazásának kizártsága miatt a kikötések tisztességtelensége érdemi vizsgálatának nincs helye…”
 
A (2) és (3) eset ismertetésével holnap folytatjuk

42 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://jogszolgaltatas.blog.hu/api/trackback/id/tr613335998

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.10.29. 11:55:11

én úgy tudom nem kötelező telefonálgatni, ja
, hogy a prolinak más öröme nem marad?

bucbuc 2011.10.29. 12:05:53

Szégyen ez az ország meg az ezt a helyzetet fenntartó hivatalok is.

Nevetséges, hogy 2002-ig, amíg valódi verseny volt a szolgáltatók között, olcsóbban, mp alapon lehetett telefonálni, nagy kedvezményekkel.
Most meg bármit választasz a 3 szolgáltató közül, gyakorlatilag ugyanott vagy percalapon.

A dimbes dombos ausztriában, a sokkal magasabb bér és egyéb költségekkel megéri mp alapon percenként 8-12 ft ért adni a tarifákat a mobil cégeknek. Sokszor elpfizetés mellé ingyen vagy 1 eu-ért adni az itthon 150k-s telefonokat.

Nálunk persze nincs kartell.

bucbuc 2011.10.29. 12:07:53

@bucbuc: Vagy angliából olcsóbban telefonálni haza, mint itthon belföldön más hálózatba.

De biztosan ez is csak a véletlenek sajnálatos összjátéka, nem egy ország kizsigerelése.

Xmas 2011.10.29. 12:13:34

"hatályon helyezése miatt"? szép...

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.10.29. 13:00:43

Te, ne panaszkodjatok annyit!
A mobilvezéreknek igenis jár az Audi 8-as, meg az uszoda, meg a kacsalábon forgó vár.
Ti pedig kussoljatok!
Azért drága a mobiltarifa, hogy ne tudjátok annyit járatni a lepcses szátokat. Most ugye értitek?

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.10.29. 13:02:08

Az a szájhős Vivien Redding, vagy minek hívják, ebbe miért nem avatkozik bele?
Mert itt csak EU-as nyomásra lesz normál mobiltarifa.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.10.29. 13:05:39

Na, még egy, mert úgy látszik beindultam:
Minden kártyás feltöltés után kapok 2 SMS-t is a Rondafontól, hogy regisztráljak valami számon, és én is nyerhetek Audit, mint a főnökeik.
Regeltem is, de sz.rtak nekem Audit nyeretni. Csak a békát nyelették le velem, mert amikor kiléptem a játékból, azt csak újabb SMS-sel lehetett megcsinálni, de ez a kiléptető SMS is egy minivagyonba került. Hát nem piszkos disznók ezek?

Arra még nem jöttem rá, hogy miként tudnám beállítani, hogy a Rondafone többé ne küldjön nekem ilyen lehúzós, beetetős, tolvaj, lopós, rabló ajánlatokat.

kpityu2 2011.10.29. 13:10:59

Ja kérem, aki a költségvetésből kapja a fizetését...

Netuddki. 2011.10.29. 13:22:05

Talán meg kéne végre kérdezni a bírókat (és a felügyeleti szerveket a jogszabályokat hozókkal karöltve), hogy honnan kapják a fizetésüket. Az adófizetőktől vagy a telefonos cégektől. Csak halkan jelzem meg, hogy az utóbbi esetben, ami sajnos egy ilyen korrupt országban nem zárható ki, a dutyiban lenne a helyük.
Elképesztő mi folyik ebben az országban...

Netuddki. 2011.10.29. 13:23:38

@Kara kán: Talán meg kéne őket kérdezni...

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.10.29. 13:48:59

Tényleg nevetséges, hogy nyugaton töredék összegért lehet telefonálni és netezni.

Dubito 2011.10.29. 13:49:06

Csodálkozom, hogy a fogyasztóvédők nem haraptak rá a bíró ama felvetésére, hogy tizedmásodperces mérést is lehetne kérni. Értékes milliszekundumokat fizetünk ki hiába!

Netuddki. 2011.10.29. 14:25:59

@chipanddale74: Ez azért van mert el vagyunk maradva. Saját magunkat sem tudjuk képviselni. Akiket megválasztunk azoktól meg hiába is várjuk ezt el. Nem csoda ha a multik az extraprofitjukat itt termelik meg...

Húsleves 2011.10.29. 14:28:58

Én a kovi1970 javaslatát annyival egészíteném ki, hogy szájbarugdosás terhe mellett kellene elmagyarázni a bíróknak, hogy mindenki felelős a döntéseiért - a szakács, a takarító, a vállalkozó, stb., - ezért elfogadhatatlan az az érvelésük, hogy "a bírót a döntésében befolyásolná az a tudat, hogy felelősségre vonható az ítéletért".

vihor 2011.10.29. 14:30:14

Én ilyenkor mindíg azt mondom, nagyon kéne egy negyedik, valódi mobilszolgáltató. Mondjuk egy tőkeerős kínai cég, aki kicsit megmozgatná az állóvizet.

Netuddki. 2011.10.29. 14:30:37

@Dubito: 40Ft/perc esetén 1mp 66 fillér. Ezt tovább osztani ostobaság. Mivel a bíró nem ostoba, mégiscsak letette a doktorit, ezt úgy is lehet értelmezni, hogy nemcsak tüntetőleg az mt-t képviselte, de még ráadásul pofán is hugyozta az adófizetőket...

Netuddki. 2011.10.29. 14:31:25

@kovi1970: Miközben persze azt képzelte qrva vicces amit mond. Pedig nem...

flimo13 2011.10.29. 14:32:48

Tényleg ez legyen a legnagyobb problémátok..

flimo13 2011.10.29. 14:33:38

@chipanddale74: a netben én nem lennék ilyen biztos, sőt.

Húsleves 2011.10.29. 14:35:41

@Dubito:
A fogyasztóvédők ráharaphattak volna arra, hogy a bíró csúsztat, hiszen ebben az ügyben pontosan arról van szó, hogy a mérés másodperc alapú, csak a fizetés nem. Erősen fejlett valóságérzékeléssel rendelkezhet az a bíró, aki másodperc alapú mérés esetén tizedmásodperces fizetéssel példálózik.

agyamputáltak 2011.10.29. 14:53:23

@Húsleves:
úgy látszik balfaszság ellen nem véd a bírói kinevezés..
egyébként ott nem volt senki aki pofánköpte volna ezért a mondatért?! vagy legalább beszólt volna? kár

Húsleves 2011.10.29. 15:10:17

@agyamputáltak:
Azt hiszed, hogy az ilyen bírót meghatná ha beszólnának? Kiüríttetnié a termet azon a címen, hogy zavarják a tárgyalást, és onnantól még könnyebb a dolga.

Netuddki. 2011.10.29. 15:23:02

@Húsleves: Ez a számlázás azzal egyenértékű mintha a boltban az 1Ft-4Ft -ra végződő összegeket 5Ft-ra, a 6Ft-9Ft -ra végződőket pedig 10Ft-al osztható összegre kerekítenék. Vagy egyszerűen kifüggesztené a bejárathoz a bolt, hogy ő csak 1000Ft-tól fölfelé foglalkozik a pénzzel és az 1Ft-999Ft összegeket bizony felkerekíti. Megtehetné? Kétlem. Túl sokat megengednek a telefonszolgáltatóknak...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.10.29. 16:58:20

Hát én most próbálnék mobil szolgáltatót váltani Piszok nehéz kihámozni a tarifacsomagok közül, hogy melyiket érdemes! Főleg, hogy van TV, vezetékes és DSL előfizetésem is és azon valami mikroszkóppal is csak nehezen érhető mennyiségű hűségkvantum gyülekezik, ezért először a T-t néztem meg. Egy órás honlapgyúrás után sem lettem okosabb. Az ügyfélszolgálatot meg jobb, ha nem hívom, mert minimum 2 óra, amíg találok egy humanoidot. Ez a bonyolítás csak arra jó, hogy nehogy kiismerhesse magát a harcos a térképen.

Miért nem csinált senki olyan honlapot, mint a kgfb váltásnál? Begépelem a forgalmi adataimat és már nyomná is, hogy melyik szolgáltató melyik tarifáját válasszam. Persze, mert itt nincs jutalék a váltásnál. :(

Zirowe 2011.10.29. 17:07:18

"az üzleti ügyfelek választhatják a mp alapú mérést, de ezt a lehetőséget magasabb díj mellett kapják. Nem véletlen, hogy az „üzleti ügyfelek mindössze 23%-a választotta a másodperc alapú számlázást."

Ezt a hazugságot.

Alap, hogy a céges flották mp alapúak, alap, hogy ritkán találni 16ftnél magasabb percdíjakat (van 8ft körül is), illetve alap, hogy az mp alapúságért nincs külön díj.

Dehát a flottások okozta "bevételkiesést" pótolni kell vhonnan, és erre tökéletes a percalapú 40ft-s publikus csomagok.

Amíg az emberek ezt tűrik.

MorgenStern 2011.10.29. 17:14:23

pár hete külföldön tartózkodtam, és az sms-ben elküldött roaming áraktól behidaltam... 319Ft/10 perc hívás küldés és fogadás! az már fel sem merült a szolgáltatómban, hogy én esetleg csak 1 percet beszélnék... szóval vagy pofázok 10 percig, vagy inkább nem is használom a telefonom... kész szerencse, h az sms-t, csak 36Ft-t mérték.

sexmachine 2011.10.29. 18:20:51

Azt lehet ilyenkor csinálni, hogy beír ide az ember valamit, vagy magában bosszankodik, esetleg idegességében elkezdi terrorizálni a családja többi tagját. Állítólag a jóga is jó, meg a meditálás. Méregtelenítés, köpölyözés mindenre jó, biztos most is hatékony lenne. Vagy talán a ráolvasás. Viaszbábuban gondolkodott már valaki?
Az a lényeg, hogy nehogy nekiállj szervezkedni, mert még a végén megoldanád a problémát, és az mekkora gáz már! A versenyhivatal környékére se menj, újabb pereket ne indíts, Hágáig véletlenül se juss el! Más hasonló emberekkel ne közösködj, a civil szót felejtsd is el! Inkább nézd meg a vévét a tévében, az majd lenyugtat. Vagy képzeld el, hogy bejutsz a zikszfakszba, sztár leszel, és majd leszarod, mennyi lesz a telószámlád.
Nagyon kell vigyázni ezekkel a dolgokkal, mert még megerőlteti magát az ember.

sexmachine 2011.10.29. 18:24:30

Azt lehet ilyenkor csinálni, hogy beír ide az ember valamit, vagy magában bosszankodik, esetleg idegességében elkezdi terrorizálni a családja többi tagját. Állítólag a jóga is jó, meg a meditálás. Méregtelenítés, köpölyözés mindenre jó, biztos most is hatékony lenne. Vagy talán a ráolvasás. Viaszbábuban gondolkodott már valaki?
Az a lényeg, hogy nehogy nekiállj szervezkedni, mert még a végén megoldanád a problémát, és az mekkora gáz már! A versenyhivatal környékére se menj, újabb pereket ne indíts, Hágáig véletlenül se juss el! Más hasonló emberekkel ne közösködj, a civil szót felejtsd is el! Facebook csoportot nehogy létrehozz! Flashmobot a telcégek közelébe ne tervezz, lejáratókampányt ne indíts, még az is kicsit túlzás, hogy egy ilyen blogba bekommentelsz. Nem kell az ilyen pattogás, kussolni jobb. Inkább nézd meg a vévét a tévében, az majd lenyugtat. Vagy képzeld el, hogy bejutsz a zikszfakszba, sztár leszel, és majd leszarod, mennyi lesz a telószámlád.
Nagyon kell vigyázni ezekkel a dolgokkal, mert még megerőlteti magát az ember.

sexmachine 2011.10.29. 18:26:12

Bocs, úgy fest, mexopatott a blogmoci.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.10.29. 20:08:47

Az inernetre is van összehasonlító itt:
www.szelessavkereso.hu/index.php?o=0&k1=158&nyelvid=1

A bankok árait is összehasonlítja a pszáf honlapja.

A mobiltarifákat senki, mert amúgyis annyira össze vannak kutyulva, hogy 2 diplomás mérnöknek is gondot okozna az értelmezésük.
Népámítás.
És még Marxék beszéltek összevissza, hogy a vallás a népek ópiuma.
Akkor a mai marketing mi?

Ppix 2011.10.30. 04:03:18

Jogilag a bírónak (és a mobilszolgáltatóknak) mindenben igaza van. Jogszerű az árazásuk.

Etika szempontjából megkérdőjelezhető, ez nagyjából olyan, mintha minden szupermarket csak literes tejfölt és 1 vagy 2 kilós kenyeret árulna, kisebbet nem. És nem lenne más választás csak 3-4 nagy szupermarketlánc, kisebbb boltok nem árulnák ezeket.

Ez viszont a szuverén döntésük, bármelyik szolgáltató nekiállhatna másodperc alapon számlázni és ezzel ügyfeleket szerezhetne.
Elvben.
Gyakorlatban mégsem teszik, mert ez nem ilyen egyszerű.

1) Ha vegyesen kínálna perc és másodperc alapú csomagot is az egyik cég, akkor a saját ügyfeleit zavarná össze, hogy melyik csomagot célszerű használni, hiszen a mp. alapúak értelemszerűen drágábbak lennének és az ügyfél nem tudja azokat a számokat, amit a szolgáltató (a teljes ügyfélállományra) igen, hogy a saját használati profiljában hány százalékkal nagyobb percenkénti díjig éri meg a másodperc alapút választania a perc alapúval szemben.
A kétféle csomagtípus miatt bonyolultabb lenne kommunikálni, érthetetlenebb lenne az ügyfeleknek az árazás, többe kerülne minden.
Bonyolultabb rendszer, több hibalehetőség, több ügyfélpanasz, több ügyfélszolgálati költség.
Ez egy mínuszos ötlet.

2) Ha minden csomagot másodperc alapúvá alakítanának, akkor a cikkben idézett szám szerint 24% azonnali percdíj bevételkiesés lenne. Emiatt minden percdíjat azonnal emelni kellene.
Halott ötlet. A versenytársak azonnal ráállnának a jobb (igaz percalapú) percdíj kommunikációra és ez ügyfélvesztést okozna.
Az ügyfelek jelentős részét ez befolyásolná, nem érnék fel ésszel, hogy az egyik ár azért kisebb 24%-al, mert perc alapú, és a kerekítés miatt elveszti úgyis azt a 24%-ot.
Ez még szarabb ötlet, mint az előző.

Magyarán ez olyan helyzet, amihez kartellezés sem kell, egyik szolgáltató sem lesz hülye elsőnek a kútba ugrani, csak rosszul járna vele (és a többiek nem ugranának utána, sőt!).

Még pár apróság:
- verseny vélhetően van, nézd meg, hogyan változtak a tarifák reálértékben az elmúlt 15 évben. Kb. 55 Ft helyett 25-ért tudok beszélni. Ez nominálisan a fele, ha az inflációt is beleszámolom (bele kell), akkor ötöde sincs.
- nem értem miért lenne jó egy negyedik "tőkeerős kínai cég"? Addig örülj, amíg nem találkozol a legendás kínai üzleti kultúrával. Kínai cuccok nem azért olcsók, mert a kínaiak kurva jók, hanem azért, mert 300 millió rabszolga gyártja őket éhbérért. Kínai kapitalista pont ugyanúgy pénzt akarna, mint a német vagy angol.
- negyedik szolgáltatónak nincs elég frekvencia. Ha lesz negyedik szolgáltató, akkor senkinek sem lesz elég 900-as frekvenciája arra, hogy vidéken olcsón építsen UMTS900-at. Évekig nem lesz felzárkózás szélessávban vidéken. Arról ne is beszéljünk, hogy össztársadalmilag mennyire hatékony 4 darab párhuzamosan kiépített drága infrastruktúra. Ha meg összehoznak egy állami mobilcéget (Magyar Posta), azon majd sírhattok, hogy mennyi pénzt lopnak el abból a drága politikus elvtársak.

Zirowe 2011.10.31. 10:09:45

Azért azt vki elmagyarázhatná nekem, hogy miért is jelentene többletköltséget a szolgáltatóknak a másodpercalapú számlázás, ha a hívásrészletezőkön a hívások eleve a teljes egészükben szerepelnek perc és másodperccel, így csak a számlázó szoftvert kéne egyszer átírni és kész.
Ez nem egy akkora "hú de nagy költség".

Az meg, hogy ezért a szolgáltatók bevételtől esnek el pedig egy hatalmas baromság, mert az a bevétel eleve nem jogszerű.

Na mindegy, okos ember flottában van.

Kertész 2005 2011.11.09. 12:45:40

@Kara kán: (és TrueY)
Van ilyen mobiltarifa összehasonlító oldal, amit az NMHH kezel:
tantusz.nhh.hu/

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.11.09. 13:05:03

@Ppix:

Csak részben van igazad!

Pl. az árak tekintetében biztosan nincs.
Gondolj bele: mennyivel olcsóbbak lettek a távközlési eszközök. Emellett a telkóknak megtérült a beruházás már többszörösen is, már rég nettó nyereségben vannak.
Persze kell pénz fejlesztésekre, de bőven elegendő arra is a nyereség.

A 3 kontra 4 szolgáltatóhoz:
Ebben sincs igazad.
4 szolgáltató nem feltétlenül kell azt jelentse, hogy 4 független infrastruktúra.
A vezetékeseknél is alapvetően csak egy infrastruktúra van, és nagyon sok szolgáltató.
A „Matáv” meg köteles hogy adjon gerincvezetéket.
Persze, tudom, a Matáv és a mobilosok helyzete más, de lehetnek ott is rokon vonások.

Ppix 2011.11.14. 21:43:05

@Kara kán:
100%-ban igazam van.
"Olcsóbbak lettek a távközlési eszközök." Hogyne. Csak 2G, EDGE, UMTS, HSPA, HSPA+, HSPA+DC, LTE evolúció mentén hányszor kellett megvenni a rádiós eszközöket és core hálózatot, átviteltechnikát modernizálni? (Azt se tudod mik ezek, nyilván). Frekidíjak éveken át magasabbak voltak a nyugatinál is. Van nyeresség biztos, de nem "végtelenül sok", ahogy sokan gondolják. Szerintem a nyeresség a hang szolgáltatásból jön, a mobil net az bukta a szolgáltatóknak itthon.

"A 3 kontra 4 szolgáltatóhoz:
Ebben sincs igazad.
4 szolgáltató nem feltétlenül kell azt jelentse, hogy 4 független infrastruktúra."
DE azt jelenti, hiszen éppen frekvenciát akarnak eladni a 4. szolgáltatónak. Virtuális szolgáltatónak nem kell(ene) saját frekvencia. És mint írtam 4 operátor nem tud úgy kihasználni _VÉGES_ mennyiségű sávot, mint ahogy 2 vagy 3 tudna. Nem lehet 4 darab országos UMTS hálózatot kiépíteni 900 MHz-en. Hármat se lenne egyszerű, de ez most mind1. Ez nem vezeték, hogy elfér rajta X szolgáltató, mert legfeljebb kihúznak mégegy optikai kábelt, hanem fizikailag korlátos, szétdarabolt frekvenciasáv, amit a kormány hülyessége miatt hatékonytalanul fognak a szolgáltatók felhasználni. Ha mindhárom mostani szereplő kapott volna 3-5 MHZ-et, akkor építenének mindhárman országos UMTS900-at. Lenne szélessáv verseny vidéken. Nem ez lesz, az új szereplő és a "furcsa" tender miatt 0-2 operátor szerezhet majd annyi sávot, ami talán elég lesz erre. Meg lesz egy negyedik állami(?) szereplő, aki szart se ér majd a megszerzett kevéske sávval.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.11.15. 01:49:18

@Ppix:
Nézd, én nem vagyok szakértője a témának, nem is akarom magam mélyen beleásni, de az felháborító, hogy hét bőrt húznának le a szolgáltatók a fogyasztókról. Miközben, a cégvezetők egyre jobban élnek, már nem Audi 6-ossal, hanem 8-assal járnak, és egy olyan országban, ahol az átlagfizetés a nyugati bérek harmada-negyede, ők nyugat-európai színvonalon élnek. De ez elmondható még pár csoportra, pl. a bírákra és ügyészekre, meg sok rendőri csúcsvezetőre és magas rangú köztisztviselőre is, akik - azzal az ürüggyel, hogy magas lesz a korrupció, vagyis lopni fognak, ha nem fizetik őket meg jól - nyugat-európai béreket harcoltak ki maguknak. A cégvezetők a család harmadik autóját vásárolják, az adriai nyaraló mellé egy másik nyaralót vagy üdülési jogot vesznek, és a porontyaikat nyugati egyetemeken taníttatják, miközben az alkalmazottaik alig tudják kifizetni a rezsit. Az ollót szorosabbra kell zárni, vagy átalakul előbb-utóbb nyaktilóvá.

Ppix 2011.11.17. 20:10:15

@Kara kán:
Az nem a nyugati cégek hibája, hogy 22 év politikai balfaszkodása után még mindig cipeli az ország a kommunizmus kontraszelektált agyatlan hozzáállását. A hatékonytalan bürokrata közigazgatást, a vállalkozásokat nyomorító adórendszert, az írígykedés, a panaszkodás, a jajdeszar nekem, de azért ezt most megoldjuk ügyesbe kultúráját. A ne lopjon senki, csak még én egy kicsit hozzáállást. A rokiigazolványokat és kamu leszázalékolásokat, az urambátyám alapú üzleteket, kamu felesleges projektekre elszórt EU pénzeket. A civil szféra, a polgári önszerveződés és érdekérvényesítés tudatos politikai szabotálását, legyilkolását. MSZMP-től a fideszig itt mindenki írtotta a függetlenséget, elhazudta a szabadságot, megmérgezte a közéletet, depresszióba taszította a néplelket.
Nagyon kevesen álltak ki, állnak ki mindmáig, hogy ezt így ne. Boldogan választottátok újra az msz(M)p-t, majd a narancsuralmat. Mindegyikről látszott 4 év után, hogy milyen aljas hazug rendszer, sőt egyre rosszabbak lettek. Ti akartátok ezt a szart.
Nézd meg az eddigi kormányok névsorát! Hány miniszter neve mellé lehet odaírni, hogy MSZMP, KISZ, pártkarrier.
Akkor mi a f*****n van úgy meglepődve mindenki. Orbán Viktor már saját magát köpi szembe, amikor mást mond mint 3 napja (ha már arra úgysem emlékszik senki, hogy már mond mint 1,2,5,10 éve, tehát sosem hazudik). Mégis simán újraválasztanak egy tehenet is ha fidesz színekben indul egy időközin. Mégis mit várunk egy olyan országtól, ahol ennyi önbecsülése van a választópolgároknak?

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.11.17. 20:40:41

@Ppix:
Ez a "ti akartátok" a felelősség átpasszolása.
Akarta a fene!
Belekerültünk a mókuskerékbe, oszt táncolni kell.
Én amúgy számtalanszor leírtam vitriolos társadalomkritikámat, en globál.
Addig nem lesz itt jó, amíg a hülyék, de agresszívek vezetnek. Ha majd eljutunk oda, hogy alapfeltétel lesz a magas Iq, Eq, meg a PhD, talán...

Ppix 2011.11.19. 23:36:44

@Kara kán:
"Akarta a fene!"
Bmeg az urnához járulók példátlanul nagy számban (53%) beszopták a fidesz kommunista sületlenségeit.
Nagy arányban megszavazták a vizitdíjas népszavazást. Hát nekik most kuss legyen.
A fidesz azt hazudta, hogy nem kell fizetni az egészségügyért. Az orvosok meg azt mondják, hogy elmennek külföldre rendes pénzért dolgozni.
Itthon meg lehet ingyen megdögleni, vagy önteni a pénzt a korrupt rendszerbe.
A külföld egy fillért sem önt már ebbe a katyvaszba. Az elmúlt egy évben a multik sorozatban büntették az országot Szlovákiába, Romániába, stb. vitt beruházásokkal. Ide vezet a kommunizmus.
Most már lehet kusban elviselni a megszorításokat, kifizetni az elmúlt évtized ingyenebédjét és elgondolkozni azon, melyik hazugra szavaznak legközelebb.
Nem olyan nehéz, volt már itt fidesz kormány minimális többséggel, maximális arroganciával.
Előre lehetett tudni, hogy ez az inkompetens ámokfutás jön ha meglesz a kétharmad.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2011.11.20. 00:22:30

@Ppix:
Ez nem a te napod (elméletből). A szombat amúgy egy problémás nap: hétvége, pihenőnap, és ilyenkor az emberek eleresztik magukat. Mint te is az előbb.
süti beállítások módosítása